2018 påbörjade Inhouse Tech tillsammans med PEAB och Trafikverket arbetet med nya E20 mellan Bälinge vid Alingsås och Vårgårda. Den nya sträckningen skulle förbättra både framkomlighet och trafiksäkerhet, med 15 km ny motorväg med mittremsa med vägräcke och planskilda korsningar. Av hög prioritet i projektet var också att bevara de stora miljövärden som fanns i området för att skydda den biologiska mångfalden.
Effektivitet och ändrade tidplaner
Ursprungsplanen var att den nya etappen skulle öppna för trafik i juni 2021, men det kunde ske ett halvår tidigare, redan i december 2020. Inte minst tack vare flexibilitet och gott samarbete mellan alla inblandade.
Öppen och tydlig kommunikation är också en framgångsfaktor – viktiga frågor kan dyka upp när som helst. “När entreprenören ringer oss så är det alltid någon som svarar. Kan de inte få hjälp av den som svarar så ringer alltid någon som kan upp inom fem minuter. Ofta är det ju så att frågor dyker upp på entreprenaden tidigt på morgonen och då finns det alltid någon som kan svara inne hos oss,” säger Fredrik Thunström, vice VD och affärschef på Inhouse Tech.
Rätt från början och flexibelt när det krävs
Totalt konstruerades och uppfördes 13 broar av varierande konstruktionstyp i etappen – ett stort projekt för vår avdelning bro och anläggning, med de höga krav som ställs på varje enskild bro. Brokonstruktion är hårt styrt av normer och har en gedigen granskningsprocess med höga krav på säkerhet och kvalitet. ”När du kör över en motorvägsbro är den förbi på några ögonblick. Men bakom den ligger mycket och tidskrävande arbete: det tar ungefär sexton veckor för en enda bro att bli godkänd med våra egna och tredjepartskontroller av konstruktionen. Det gäller att göra rätt från början,” säger Fredrik Thunström.
Men det gäller också att veta när det är bäst att tänka om. Under projektet visade det sig att en av de större broarna längs sträckan skulle bidra med större nyttor om den konstrueras på annat sätt än ursprungligen planerat. Stål byttes mot betong, vilket bidrog till en miljömässig och ekonomisk vinst för alla parter. En sådan ändring är ovanlig i den här typen av projekt, menar Fredrik.
I området där den nya motorvägen går finns stora miljövärden, och för att värna dem byggdes bland annat faunabroar och tunnlar för groddjur. En särskild utmaning för Trafikverket och PEAB var att skydda en bäck med värdefulla lek- och uppväxtområden för öring, både genom byggtiden och när motorvägen stod klar. Det löstes genom valet av en annan typ av bro med bropelare placerade längre från bäckfåran, så att bäcken kunde täckas över under byggtiden och fortsätta rinna i sin existerande fåra när motorvägen stod klar.