en

Att planera för det okända

Projekt: World of Volvo

Uppdragstyp: Projektledning

Kund: Volvo Cars & Volvo Group

År: 2024

Göteborg har fått ett nytt landmärke – World of Volvo. Ett 22 000 kvadratmeter stort upplevelsecentrum med ambitionen att bli stadens främsta destination och mötesplats. Bakom projektet står Volvo Cars och Volvo Group i ett unikt samarbete. Inhouse Tech har varit delaktiga projektledare, projekteringsledare och byggledare i projektet sedan idéfasen 2018 fram till invigningen i april 2024.

Projektet i korthet

01.

Flexibilitet pÄ alla plan

Slutkunden, i form av verksamheten som skulle driva verksamheten av World of Volvo, fanns inte på plats när projektet inleddes. Det har inneburit att man, tillsammans med en tillsatt projektorganisation för World of Volvo, planerat för stor flexibilitet och fått hantera sena ändringar och nya idéer längs vägen.

02.

Rigorös planering

Att Liseberg byggde hotell och vattenland på tomten intill under samma period – och att en av landets mest trafikerade tågsträckor går precis intill – har ställt extra krav på såväl logistikplanering som kommunikation för att nå byggnadens färdigställande som sattes tidigt i projektet.

03.

Ett av Göteborgs största p-hus

Det stod tidigt klart att Göteborg Stads Parkerings största parkeringshus, med 1548 platser, skulle vara en del av projektet. Parkeringshuset på fem våningar är delvis belagt under World of Volvo. Att tillföra en så stor mängd parkeringsplatser på ett effektivt sätt har krävt många beräkningar. Särskilt med tanke på att lastförutsättningarna från huvudbyggnaden med sin limträstomme, glasfasad och utställningsyta med fordon som bussar, lastbilar, grävmaskiner, tunga båtmotorer och bilar skulle bäras upp av pelarna och föras ner genom parkeringshuset.

Byggnaden Àr inte bara arkitektonisk sÀrprÀglad med sin cylindriska form, storslagna trÀkonstruktion och stora glasfasader. Det Àr en arena för möten dÀr mÀnniskor trÀffas och umgÄs. DÀr kultur, mat och upplevelser flÀtas samman med Volvos historia, nutid och framtid.

Speciellt projekt pÄ mÄnga sÀtt

Enligt Anna Lindskog och Pia Ållenberg, projektledare pĂ„ Inhouse Tech, Ă€r det ovanligt stora antalet intressenter för projektet nĂ„got som sticker ut.

I sina roller har de sett till att alla parter – frĂ„n bestĂ€llarna Volvo Cars, Volvo Group, arkitektbyrĂ„n Henning Larsen och andra projektörer till entreprenören BRA Bygg och underentreprenörer, har arbetat mot det gemensamma mĂ„let och visionen för projektet – att Volvo vill ge tillbaka till stadens invĂ„nare. 

DET HAR VARIT UTMANANDE OCH KUL. MÅNGA STENAR HAR FÅTT VÄNDAS FLERA GÅNGER. MEN NÄR ALLA INBLANDADE ÄR MÅNA OM ATT DET SKA BLI BRA, SOM NU – DÅ BLIR DET OCKSÅ OFTAST DET.
Anna Lindskog, projektledare Inhouse Tech

Flexibilitet och anpassning under hela processen

Tidigt i projektet presenterade arkitektbyrÄn Henning Larsen en skiss dÀr det stora parkeringshuset gömdes i ett landskap med World of Volvo placerat ovanför. Förslaget tog alla med storm. De utmaningar detta medförde i form av kunskap kring fastighetsbildning med 3D-inslag visade sig bli en egen resa i sig.

Att bygga mitt i en storstad innebĂ€r alltid utmaningar; med detaljplaner, infrastruktur och nyfikna invĂ„nare. I fallet World of Volvo var en stor utmaning grannarna – att Liseberg utvecklade nöjesparken med flera nya byggnader. Det stĂ€llde högre krav pĂ„ att fĂ„ till samarbeten för exempelvis logistik och noggrann planering för att projektet skulle flyta pĂ„ sĂ€kert och enligt plan. 

En annan faktor som satte projektledarnas flexibilitet pÄ prov var att den organisation som nu ska driva verksamheten pÄ World of Volvo inte fanns nÀr projektet inleddes. Att storkök, konsertlokaler, utstÀllningsytor och konferensanlÀggning skulle finnas i huset var bestÀmt, men exakt vad som skulle ske i byggnadens olika delar var inte spikat. 

“Det har varit extra krydda och krĂ€vt stor flexibilitet hos alla inblandade, att anpassa oss till förĂ€ndringar och nya idĂ©er lĂ€ngs vĂ€gen. Bara att fĂ„ ha varit involverad i ett sĂ„dant hĂ€r prestigefyllt projekt Ă€r bĂ„de smickrande, och inspirerande. Det Ă€r riktigt hĂ€ftigt nĂ€r man ser vad vi som grupp kan Ă„stadkomma tillsammans. Att vara del av samhĂ€llsbyggandet och skapa nya landmĂ€rken ligger helt i linje med vad vi som företag vill hĂ„lla pĂ„ med, vi vill vara en aktör att rĂ€kna med i denna typ av projekt", sĂ€ger Pia Ållenberg.

Trapphus i trÀ.

Samma team genom hela projektet

Inhouse Techs ambition Àr att hÄlla teamet intakt under ett projekt men det krÀver att projekt möjliggör individuell utveckling. NÀr man lyckas med det drar man nytta av den unika kunskap och erfarenhet som varje individ ackumulerar under resans gÄng. Kontinuiteten frÀmjar smidig kommunikation mellan olika intressenter och leverantörer, och spelar en stor roll för att upprÀtthÄlla projektets framdrift och kvalitet.

Vi har varit oljan i maskineriet genom hela processen.
Pia Ållenberg, projekledare Inhouse Tech

Att investera i att utveckla intern kompetens Ă€r ocksĂ„ en prioritet för Inhouse Tech. Genom att fokusera pĂ„ att bygga och bevara kunskapen inom teamet sĂ€kerstĂ€ller man inte bara leverans med högsta möjliga standard, utan bygger ocksĂ„ en plattform för kontinuerlig kompetensutveckling pĂ„ individnivĂ„. Detta lĂ„ngsiktiga perspektiv gynnar inte bara projektet i frĂ„ga, utan ocksĂ„ teamet, företaget och kunden – vilket Ă€r en del av Inhouse Techs strĂ€van att vara en samhĂ€llsbyggande aktör.

LÀrdomar frÄn projektet

Att arbeta i samma team genom hela processen har varit utvecklande. Det har gett oss ytterligare spets inom de områden där vi alltid har känt oss trygga. Och det har breddat vår kompetens inom delar som vi inte tidigare har arbetat lika mycket med.

Anna Lindskog
Projektledare Inhouse Tech