Byggnaden är inte bara arkitektonisk särpräglad med sin cylindriska form, storslagna träkonstruktion och stora glasfasader. Det är en arena för möten där människor träffas och umgås. Där kultur, mat och upplevelser flätas samman med Volvos historia, nutid och framtid.
Speciellt projekt på många sätt
Enligt Anna Lindskog och Pia Ållenberg, projektledare på Inhouse Tech, är det ovanligt stora antalet intressenter för projektet något som sticker ut.
I sina roller har de sett till att alla parter – från beställarna Volvo Cars, Volvo Group, arkitektbyrån Henning Larsen och andra projektörer till entreprenören BRA Bygg och underentreprenörer, har arbetat mot det gemensamma målet och visionen för projektet – att Volvo vill ge tillbaka till stadens invånare.
Flexibilitet och anpassning under hela processen
Tidigt i projektet presenterade arkitektbyrån Henning Larsen en skiss där det stora parkeringshuset gömdes i ett landskap med World of Volvo placerat ovanför. Förslaget tog alla med storm. De utmaningar detta medförde i form av kunskap kring fastighetsbildning med 3D-inslag visade sig bli en egen resa i sig.
Att bygga mitt i en storstad innebär alltid utmaningar; med detaljplaner, infrastruktur och nyfikna invånare. I fallet World of Volvo var en stor utmaning grannarna – att Liseberg utvecklade nöjesparken med flera nya byggnader. Det ställde högre krav på att få till samarbeten för exempelvis logistik och noggrann planering för att projektet skulle flyta på säkert och enligt plan.
En annan faktor som satte projektledarnas flexibilitet på prov var att den organisation som nu ska driva verksamheten på World of Volvo inte fanns när projektet inleddes. Att storkök, konsertlokaler, utställningsytor och konferensanläggning skulle finnas i huset var bestämt, men exakt vad som skulle ske i byggnadens olika delar var inte spikat.
“Det har varit extra krydda och krävt stor flexibilitet hos alla inblandade, att anpassa oss till förändringar och nya idéer längs vägen. Bara att få ha varit involverad i ett sådant här prestigefyllt projekt är både smickrande, och inspirerande. Det är riktigt häftigt när man ser vad vi som grupp kan åstadkomma tillsammans. Att vara del av samhällsbyggandet och skapa nya landmärken ligger helt i linje med vad vi som företag vill hålla på med, vi vill vara en aktör att räkna med i denna typ av projekt", säger Pia Ållenberg.
Samma team genom hela projektet
Inhouse Techs ambition är att hålla teamet intakt under ett projekt men det kräver att projekt möjliggör individuell utveckling. När man lyckas med det drar man nytta av den unika kunskap och erfarenhet som varje individ ackumulerar under resans gång. Kontinuiteten främjar smidig kommunikation mellan olika intressenter och leverantörer, och spelar en stor roll för att upprätthålla projektets framdrift och kvalitet.
Att investera i att utveckla intern kompetens är också en prioritet för Inhouse Tech. Genom att fokusera på att bygga och bevara kunskapen inom teamet säkerställer man inte bara leverans med högsta möjliga standard, utan bygger också en plattform för kontinuerlig kompetensutveckling på individnivå. Detta långsiktiga perspektiv gynnar inte bara projektet i fråga, utan också teamet, företaget och kunden – vilket är en del av Inhouse Techs strävan att vara en samhällsbyggande aktör.