Byggnaden Àr inte bara arkitektonisk sÀrprÀglad med sin cylindriska form, storslagna trÀkonstruktion och stora glasfasader. Det Àr en arena för möten dÀr mÀnniskor trÀffas och umgÄs. DÀr kultur, mat och upplevelser flÀtas samman med Volvos historia, nutid och framtid.
Speciellt projekt pÄ mÄnga sÀtt
Enligt Anna Lindskog och Pia à llenberg, projektledare pÄ Inhouse Tech, Àr det ovanligt stora antalet intressenter för projektet nÄgot som sticker ut.
I sina roller har de sett till att alla parter â frĂ„n bestĂ€llarna Volvo Cars, Volvo Group, arkitektbyrĂ„n Henning Larsen och andra projektörer till entreprenören BRA Bygg och underentreprenörer, har arbetat mot det gemensamma mĂ„let och visionen för projektet â att Volvo vill ge tillbaka till stadens invĂ„nare.Â
DET HAR VARIT UTMANANDE OCH KUL. MĂ NGA STENAR HAR FĂ TT VĂNDAS FLERA GĂ NGER. MEN NĂR ALLA INBLANDADE ĂR MĂ NA OM ATT DET SKA BLI BRA, SOM NU â DĂ BLIR DET OCKSĂ OFTAST DET.
Flexibilitet och anpassning under hela processen
Tidigt i projektet presenterade arkitektbyrÄn Henning Larsen en skiss dÀr det stora parkeringshuset gömdes i ett landskap med World of Volvo placerat ovanför. Förslaget tog alla med storm. De utmaningar detta medförde i form av kunskap kring fastighetsbildning med 3D-inslag visade sig bli en egen resa i sig.
Att bygga mitt i en storstad innebĂ€r alltid utmaningar; med detaljplaner, infrastruktur och nyfikna invĂ„nare. I fallet World of Volvo var en stor utmaning grannarna â att Liseberg utvecklade nöjesparken med flera nya byggnader. Det stĂ€llde högre krav pĂ„ att fĂ„ till samarbeten för exempelvis logistik och noggrann planering för att projektet skulle flyta pĂ„ sĂ€kert och enligt plan.Â
En annan faktor som satte projektledarnas flexibilitet pĂ„ prov var att den organisation som nu ska driva verksamheten pĂ„ World of Volvo inte fanns nĂ€r projektet inleddes. Att storkök, konsertlokaler, utstĂ€llningsytor och konferensanlĂ€ggning skulle finnas i huset var bestĂ€mt, men exakt vad som skulle ske i byggnadens olika delar var inte spikat.Â
âDet har varit extra krydda och krĂ€vt stor flexibilitet hos alla inblandade, att anpassa oss till förĂ€ndringar och nya idĂ©er lĂ€ngs vĂ€gen. Bara att fĂ„ ha varit involverad i ett sĂ„dant hĂ€r prestigefyllt projekt Ă€r bĂ„de smickrande, och inspirerande. Det Ă€r riktigt hĂ€ftigt nĂ€r man ser vad vi som grupp kan Ă„stadkomma tillsammans. Att vara del av samhĂ€llsbyggandet och skapa nya landmĂ€rken ligger helt i linje med vad vi som företag vill hĂ„lla pĂ„ med, vi vill vara en aktör att rĂ€kna med i denna typ av projekt", sĂ€ger Pia Ă llenberg.

Samma team genom hela projektet
Inhouse Techs ambition Àr att hÄlla teamet intakt under ett projekt men det krÀver att projekt möjliggör individuell utveckling. NÀr man lyckas med det drar man nytta av den unika kunskap och erfarenhet som varje individ ackumulerar under resans gÄng. Kontinuiteten frÀmjar smidig kommunikation mellan olika intressenter och leverantörer, och spelar en stor roll för att upprÀtthÄlla projektets framdrift och kvalitet.
Vi har varit oljan i maskineriet genom hela processen.
Att investera i att utveckla intern kompetens Ă€r ocksĂ„ en prioritet för Inhouse Tech. Genom att fokusera pĂ„ att bygga och bevara kunskapen inom teamet sĂ€kerstĂ€ller man inte bara leverans med högsta möjliga standard, utan bygger ocksĂ„ en plattform för kontinuerlig kompetensutveckling pĂ„ individnivĂ„. Detta lĂ„ngsiktiga perspektiv gynnar inte bara projektet i frĂ„ga, utan ocksĂ„ teamet, företaget och kunden â vilket Ă€r en del av Inhouse Techs strĂ€van att vara en samhĂ€llsbyggande aktör.